tirsdag, november 03, 2015

At overkomme vintermørket

Jeg er begyndt at bruge en dagslyslampe hver morgenen - en time med 10.000 lux gør virkelig underværker. Og med en kop te og en god bog flyver tiden af sted, uden jeg føler, jeg er lænket til lampen.


Den seneste bog, jeg har læst, er 'En hjælpende hånd' - en kriminovelle af Gillian Flynn. Det var hende, der skrev 'Kvinden der forsvandt', som jeg var vild med - den blev også filmatiseret sidste år. Nu har hun skrevet en lige så isnende, uhyggelig historie, hvor man bliver hevet rundt i manegen og ikke ved, hvem der taler sandt. Jeg elsker at læse en god krimi, og her er en velskrevet gotisk gysernovelle, som er læst på en times tid.

Vores lidt anløbne, unge kvindelige hovedperson lever bl.a. af at læse auraer i butikken 'Den spirituelle hånd', da en smuk og velhavende kvinde beder om hjælp. Hun fortæller, at hendes hus er hjemsøgt af ondsindede kræfter, der får hendes stedsøn til at være et monster. Men lige som i 'Kvinden der forsvandt' bliver alt, hvad man tror, efterhånden vendt på hovedet.