onsdag, februar 27, 2008

En ekstra fødselsdagsgave

Oscar Umahro Cadogan: Køkkenrevolution på høje hæleMonsieur er lige kommet med en let forsinket fødselsdagsgave. Det er en af de bedste gaver, han kunne have fundet på - for nu har jeg fablet om bogen i et par måneder. Det er en kogebog, og nu griner I måske, når I ved, hvor mange jeg har, og hvor lidt jeg bruger dem.

Smukt indpakket i sort papir med hvide prikker og grønt silkebånd lå - 'dada': Køkkenrevolution på høje hæle af Oscar Umahro Cadogan. Han er født i 1977, skøn at se på, og så er han uddannet i biologi og biokemi. Som 19-årig fik han kronisk tarmbetændelse med deraf følgende symptomer fra nervesystemet, led og muskler - men så tog han skeen i den anden hånd og valgte at spise sig rask. Han arbejder med at krydse mad og ernæring, og nu skriver han blandt andet for Politiken, har været tv-kok og meget mere. Han har desuden startet konsulentfirmaet Sundhedsrevolutionen sammen med ernæringsterapeut Thorbjörg Haffsteinsdottir.

Principperne bag:

- Ingen tilsat sukker, fremhæv madens egen sødme med krydderier.

- Fuldkorn i stedet for tomme kulhydrater.

- Basislækkerier til køleskabet uden sukker, fløde og smør.

- Optimal udnyttelse af tiden i køkkenet, så du får mere tid til dig selv og din familie uden at gå på kompromis med kvalitet og sundhed.



Bonus ifølge bagsiden:

- Du giver din krop mad, den forstår og elsker.

- Du får ren energi og optimal forbrænding.

- Du får brændstof til hjernen, styr på blodsukkeret og en velsmurt krop, som holder længere.


Nu sidder jeg med min kommende bibel i hånden - jeg ved det bare - og det er en af de bøger, som man ikke skal læse, hvis man ikke kan undvære sukker. Men det kan jeg sagtens. Det er en flot bog og fyldt med det lækreste, jeg kan forestille mig. Også selv om jeg nok ikke kan leve op til dét med de høje hæle.